**English version of the article at the bottom**
El mes de enero presenté una manera particular de crear compilaciones definitivas de algún artista, siguiendo una serie de reglas que hacen que el proceso, además de ser entretenido, nos obligue un poco a ser conscientes de cada track y su peso en la discografía con la que se está trabajando. Para ver el proceso y las reglas utilizando a The Smiths como ejemplo, da click aquí. Para ver las compilaciones realizadas hasta el día de hoy, aquí están: Pavement, Sui Generis, Oasis, Sparklehorse, Wolf Parade, Feist, Bright Eyes.
En esta ocasión la banda elegida para ser compilada es The Clash y la encargada de acompañarme en el ejercicio fue Elizabeth Nelson, vocalista y compositora de canciones de la banda de Washington The Paranoid Style, quienes acaban de lanzar su segundo LP A Goddamn Impossible Way Of Life, y escritora en publicaciones como The Washington Post, The Ringer, Oxford American, NPR y Stereogum entre otras.
En los últimos años, The Paranoid Style es una de mis bandas favoritas y gracias a este blog, tuve la oportunidad de entrevistar a Elizabeth e invitarlos a participar en nuestro proyecto “Great or Small: Anuario de letras 2017”. A través de mis comunicaciones con ella primero, y siguiéndola en redes sociales después, pude darme cuenta de que no solo es un excelente músico, sino que es una profunda estudiosa de la música y de su impacto cultural, por esta razón me interesaba mucho realizar este ejercicio con ella y por suerte aceptó. Y qué mejor que hacerlo con la única banda que importa: ¡The Clash!
Aquí los resultados.
Discos con los que se trabajó:
- The Clash*
- Give ‘Em Enough Rope
- London Calling (Disco 1)
- London Calling (Disco 2)
- Sandinista (Disco 1)
- Sandinista (Disco 2)
- Sandinista (Disco 3)
- Combat Rock
- Cut The Crap
*Se utilizó la versión de E.E.U.U.
Número de tracks para la compilación según el promedio por disco: 12
Selecciones:
Nivel de coincidencia entre Elizabeth y Bola: 33.3%
Disco con más seleccionado por Elizabeth: London Calling 1
Disco con más seleccionado por Bola: London Calling 1
Reflexiones:
- ¿Qué relación tienes con The Clash?:
Elizabeth: En términos de bandas de rock, para mí fueron tan grandes como The Beatles o The Stones por el tiempo que duraron, lo cual no digo a la ligera. Una amalgama perfecta de personalidades y talentos que forjando el sonido de la segunda ola del rock. Una vez escribí que mientras los Sex Pistols se imaginaban a sí mismos como el principio del fin, The Clash se imaginaban a sí mismos como el final del principio. Viendo hacia el futuro y visionarios en su adopción del hip-hop y reggae. Siguiendo el ejemplo de Dylan, ayudaron a inventar una nueva protesta vernácula basada en la narrativa en lugar de a base de la repetición de slogans. Son mis héroes y como compositora, no sería nada sin ellos.
Bola: Para mi The Clash fue y sigue siendo el punto de comparación para lo que una banda de rock puede ser; la combinación de víscera, actitud, contenido, vanguardia, look, potencia, imperfección, valor, autenticidad, sudorocidad y un largo etcétera. Todo esto montado sobre una obra repleta de música y letras a la vez edgy y accesibles, transmitidas por miembros que lograron crear en ellos mismos una “persona” tan grande como su obra. Sin duda hay algo especial y probablemente irrepetible en lo que estando juntos, The Clash logró crear.
- ¿Qué frase de alguna de sus letras crees que defina lo que es The Clash?
Elizabeth: “You can’t live in a home which should not have been built / By the bourgeois clerks who bear no guilt / When the wind hits this building this building it tilts / One day it will surely fall to the ground…” de “Up in Heaven (Not Only Here)”
Bola: “Let me tell you ‘bout your blood, bamboo kid / It ain’t Coca-Cola, it’s rice” de “Straight To Hell” o “I’m the all night drug-prowling wolf / Who looks so sick in the sun / I’m the white man in the Palais / Just lookin’ for fun” de “(White Man) In Hammersmith Palais”.
- Selección más sencilla:
Elizabeth: “Spanish Bombs”
Bola: “Clampdown”
- Selección más complicada:
Elizabeth: Honestamente, las amo a todas.
Bola: “The Magnificent Seven”, hay muchos pesos pesados en el track #1.
- Sacrificio más doloroso:
Elizabeth: “Rudie Can’t Fail”, “The Right Profile”, “Train In Vain”. Hay muchísimos tracks geniales en London Calling.
Bola: “Spanish Bombs”. Es sin duda uno de mis temas favoritos de la historia, sin embargo, creo que “Straight To Hell” representa en la lista una cara particular que simboliza muy bien lo que es The Clash. Y hay muchos más… “Know Your Rights”, “Rudie Can’t Fail”, “Jannie Jones”, Career Oportunities”…
- Número de cambios aproximado para llegar a la lista definitiva:
Elizabeth: Son una banda tan genial que podría haber cualquier número de listas que capturen de lleno su poder y majestuosidad, así que estoy feliz con lo que armé.
Bola: Hice 5 pruebas para ver como “corria” la lista y en realidad todas me gustaron, por lo que preferí dejarlo así en lugar de seguir modificándola hasta el infinito.
- Sensación final:
Elizabeth: Fue una forma significativa y divertida de reexaminar la música de una banda que ha significado más para mí de lo que puedo expresar adecuadamente con palabras. Fue frustrante tener que dejar a un lado canciones queridas, pero en general fue un ejercicio maravilloso.
Bola: De alguna manera me sirvió como un método más de comprobación acerca de la apabullante obra que The Clash logró amasar en menos de diez años.
Aquí les dejamos la compilación definitiva de Elizabeth, ¡Que la disfruten!
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In January, I presented a particular way to create definitive compilations of a given artist, following a series of rules that make the process, not only entertaining, but it also forces us a little bit to be aware of each track and its weight in the discography that you are working with. To see the process and rules, click here. To see the compilations we have made so far, here they are: Pavement, Sui Generis, Oasis, Sparklehorse, Wolf Parade, Feist, Bright Eyes.
This time the chosen band to be compiled is The Clash, and joining me in this exercise is Elizabeth Nelson; vocalist and composer of the Washington based band The Paranoid Style, who just released their second LP A Goddamn Impossible Way Of Life, and writer in publications such as The Washington Post, The Ringer, Oxford American, NPR and Stereogum among others.
In recent years, The Paranoid Style is one of my favorite bands and, thanks to this blog, I had the opportunity to interview Elizabeth and invite them to participate in our project “Great or Small: Lyrics’ Yearbook 2017”. Through my communications with her first, and following her on social media later, I realized that she is not only an excellent musician, but that she is a profound student of music and its cultural impact, for this reason I was very interested in doing this exercise with her and luckily, she agreed. And what better way to do it than with the only band that matters: The Clash!
Here are the results.
Albums used for the exercise:
- The Clash*
- Give ‘Em Enough Rope
- London Calling (Disc 1)
- London Calling (Disc 2)
- Sandinista (Disc 1)
- Sandinista (Disc 2)
- Sandinista (Disc 3)
- Combat Rock
- Cut The Crap
*The U.S. version of the release was used.
Number of tracks for the compilation according to the album average: 12
Selections:
Level of coincidence between Elizabeth and Bola: 33%
Album with the most number of selections from Elizabeth: London Calling 1
Album with the most number of selections from Bola: London Calling 1
Reflections:
- What is your relationship with The Clash?
Elizabeth: In terms of rock bands, to me they were as great as the Beatles or the Stones for the time they lasted, which I don’t say lightly. A perfect amalgam of personalities and talents forging the sound of rock’s second wave. I once wrote that while the Sex Pistols imagined themselves as the beginning of the end, The Clash imagined themselves as the end of the beginning. Forward looking and visionary in their embrace of hip-hop and reggae. Following the lead of Dylan, they helped invent a new protest vernacular which was narrative based as opposed to sloganeering. They are my heroes and as a songwriter I would be nothing without them.
Bola: For me The Clash were and still are the golden standard for what a rock band can be; the combination of viscera, attitude, content, avant-garde, look, power, imperfection, courage, authenticity, sweatiness and a long etcetera. All this on top of a body of work full of music and lyrics both edgy and accessible, transmitted by members who managed to create themselves a persona as great as their work. Without a doubt, there is something special and probably unrepeatable in what as a gang, The Clash managed to create.
- What fragment of lyrics do you think that defines what The Clash is?
Elizabeth: “You can’t live in a home which should not have been built / By the bourgeois clerks who bear no guilt / When the wind hits this building this building it tilts / One day it will surely fall to the ground…” from “Up in Heaven (Not Only Here)”
Bola: “Let me tell you ‘bout your blood, bamboo kid / It ain’t Coca-Cola, it’s rice” from “Straight To Hell” or “I’m the all night drug-prowling wolf / Who looks so sick in the sun / I’m the white man in the Palais / Just lookin’ for fun” from “(White Man) In Hammersmith Palais”.
- Easiest track to choose?
Elizabeth: “Spanish Bombs”.
Bola: “Clampdown”.
- Hardest track to choose?
Elizabeth: Honestly, I love them all.
Bola: “The Magnificent Seven”, there a lot of heavy weights on track #1.
- Most painful sacrifice?
Elizabeth: “Rudie Can’t Fail”, “The Right Profile”, “Train In Vain”. There are so many great London Calling tracks.
Bola: “Spanish Bombs”. Is without a doubt one of my favorite songs ever, however, I think that “Straight To Hell” perfectly represents in the list a singular facet of what The Clash is. And there are many more… “Know Your Rights”, “Rudie Can’t Fail”, “Jannie Jones”, Career Oportunities”…
- Approximate number of changes to reach the definitive list?
Elizabeth: They are such a great band there could be any number of lists that fully capture their power and majesty. So I’m happy with what I came up with.
Bola: I did 5 tests to see how the list “ran” and I actually liked all of the version, so I preferred to just leave it there instead of keep modifying it to the infinite.
- Final impressions of the exercise?
Elizabeth: It was a meaningful and fun way to re-examine the music of a band that has meant more to me than I can adequately express with words. It was frustrating to have to leave beloved songs aside but overall a wonderful time.
Bola: Somehow it served to me as yet another method of verification about the overwhelming body of work that The Clash managed to amass in less than ten years.
Here’s the definitive compilation created by Elizabeth, Enjoy!