Elizabeth Nelson nos platica acerca de su nuevo EP y algunas cosas más
**English version of the article and interview at the bottom**
The Paranoid Style está por sacar su nuevo EP titulado Underworld U.S.A. Lo primero que llama la atención de la banda conformada por Elizabeth Nelson y su esposo Timothy Bracy es la inteligencia, ingenio y fuerte opinión política en sus letras, sin embargo, la parte melódica no está para nada descuidada, por el contrario, al contar con músicos de la talla de Bruce Bennett (The A-Bones) y Willy Rigby (The dB´s) los ganchos y su excelente ejecución están asegurados.
Sin ser una banda mediática y apostando más por una discografía sólida y significativa en calidad más que en cantidad, The Paranoid Style se han ido poco a poco haciendo de una base de fieles seguidores.
A una discografía de tres EPs (The Purposes Of Music In General, The Power Of Our Proven System y Rock And Roll Just Can’t Recall) y un LP (Rolling Disclosure), la banda oriunda de Washington está por sumarle un nuevo EP: Underworld U.S.A. Mismo que verá la luz este 27 de octubre.
Tuvimos la oportunidad de escucharlo y podemos asegurar que encaja a la perfección con el resto de su discografía, lo cual es un cumplido. Poco más de 17 minutos de Rock and Roll con melodías y letras para sacudir la cabeza, literal y metafóricamente.
El tracklist del EP es:
- – Underworld U.S.A.
- – Dominoes In Drag
- – Hawk Vs. Prez
- – I Believe U Believe U Can Fly
- – Dedicated Glare
- – Revision Of Love
Estas últimas semanas The Paranoid Style han estado ocupados promoviendo el nuevo EP con presentaciones en vivo en West Virginia y Chicago, sin embargo Elizabeth Nelson (vocalista, co-escritora, tecladista y co-líder de la banda) nos ha concedido una entrevista en medio de los viajes. En ella nos platica acerca de sus influencias, su manera de escribir, su visión de la religión, de Estados Unidos, los deportes, Twin Peaks y México. Aquí se las dejamos:
Rodrigo “Bola” Torres: Hay poca información disponible sobre The Paranoid Style y tengo la sospecha de que esto es algo deliberado, ¿cuál es la razón por la que han optado por esto?
Elizabeth Nelson: Bueno, no es algo deliberado per se. No tengo ningún problema con compartir información personal, de nuestras grabaciones o de los temas de nuestras canciones. Habiendo dicho esto, tampoco siento la necesidad de revelar un montón de información personal, no me parece algo relevante. Además, cuando estaba creciendo, no había demasiada información sobre muchas de las bandas que me gustaban, uno no necesariamente sabía mucho de ellas. Por ejemplo The Velvet Underground siempre me parecieron muy misteriosos. Y bandas como Pavement o Belle & Sebastian que siempre me han gustado, nunca fueron muy abiertas. Esto me parece que las hace más interesantes, así que supongo que simplemente no es una prioridad para mí el hablar demasiado de nuestros antecedentes.
R “B” T: En su catálogo podemos encontrar guiños a Bob Dylan y a The Sex Pistols, covers de Four Jacks and a Jill y de Belle & Sebastian, ya me contestaste parcialmente esto pero ¿qué otras bandas han sido influencia para ti?
E N: Pavement son fantásticos, he estado escuchándolos muchísimo últimamente. Otras bandas que me han influenciado son They Might Be Giants, Sleater-Kinney, The Clash, Elvis Costello, Dr. Feelgood. Me encanta todo ese ska de dos tonos como The Specials y The English Beat, son buenísimos. Hace poco hicimos un show con Amy rigby y fue muy inspiradora, su esposo Eric es genial también. De hecho hicimos un cover de él en Rolling Disclosure. Mi banda favorita para tocar con ellos y escuchar es Wussy, son los mejores escritores y las personas más amables.
R “B” T: Muchos de los artículos que he leído sobre ustedes se enfocan en sus letras y su ingenio al escribir, sin embargo tienden a omitir el aspecto musical que, personalmente, considero al menos igual de bueno en su trabajo, ¿esto es algo que te moleste?
E N: No, supongo que no. No puedo forzar en que aspectos de la banda se enfoque cada quien, lo cierto es que trabajo con el mismo esmero en la música y en las letras y ambas son igual de importantes para mí. Obviamente creo que las letras son muy importantes, pero soy una escritora de canciones pop, no únicamente escritora y tengo muchísima estima por esa tradición. Trato de escribir siguiendo la tradición de Cole Porter o Carole King o Lou Reed o Leonard Cohen, en la que la letra se mantiene por sí misma en las páginas, y que además incrementan muchísimo al agregársele arreglos musicales. No digo que sea tan buena como ellos ni nada por el estilo, pero así es como me inspiro.
R “B” T: Hay mucho contenido político y social en The Paranoid Style, empezando por el nombre. ¿Cuál es tu posición sobre otros temas “controversiales” como la religión o incluso los deportes?
E N: Bueno, realmente no tengo ningún problema con la religión per se. En Estados Unidos hay muchas personas en posiciones de poder que distorsionan la religión y la enseñanza religiosa para poder justificar su crueldad hacia los demás, su crueldad hacia los necesitados y menos afortunados. Quieren quitarle a los pobres para hacerse más ricos ellos. Estas personas me parecen repugnantes pero no tienen nada que ver con el verdadero pensamiento religioso o espiritual. Bob Dylan dice en “Foot Of Pride” acerca de este tipo de personas: “They don’t believe in Mercy / Judgment on them is something that you’ll never see”. Y eso es lo que piensan, que pueden explotar y matar y no ser juzgados. Mi política al respecto se parece a la del Papa Francisco, fui criada católica pero nunca comulgue del todo con ellos hasta que llegó el Papa Francisco, es un hombre al que admiro. Y en relación a lo que yo “creo” en lo que respecta a lo espiritual, no creo que sea algo importante para discutir. Pero algunos de estos individuos en el poder que se llaman a sí mismos Cristianos deberían leer un poco acerca de Jesús, tal vez los sorprendería.
Respecto a los deportes, ¡amo los deportes! Mis favoritos son el Baseball y el futbol americano pero también me gusta el golf, el boxeo y el basketball, los sigo a todos. Mi equipo favorito son los Washington Nationals, veo todos sus partidos o los sigo en línea.
R “B” T: Su nuevo EP se titula Underworld USA, ¿de dónde surge ese título? ¿En qué temas se centra el álbum?
E N: El título viene de una película noir del mismo nombre, de 1961, pero el disco no tiene realmente nada que ver con la trama de la película, aunque si tiene unos cuantos temas noir. El título tiene dos connotaciones diferentes, una es la de los criminales corporativos como los bancos y Wall Street y el presidente Trump y como de muchas maneras son simplemente mafiosos. La otra es más bien positiva y se refiere a los artistas y revolucionarios underground, los que luchan por la libertad y las personas trabajadoras que luchan simplemente para subsistir. Algunas canciones se refieren al primer grupo, otras al segundo.
R “B” T: Cuando leí el título del álbum pensé inmediatamente en Twin Peaks y como puede ser entendida como dos ideas del “Estilo de vida americano”: una que es muy atractiva, cautivadora e incluso inocente y otra que es muy oscura y pesadillezca. ¿Hay algo acerca de esto en el EP? Si estás viendo Twin Peaks, ¿qué opinas de la tercera temporada?
E N: Es una muy buena observación, David Lynch siempre ha sido un narrador sobresaliente acerca del estilo de vida americano, sus dualidades y contradicciones. La nueva temporada se mantiene en esta tradición, hay una bondad y decencia real, palpable y casi avasalladora yuxtapuesta por fuerzas de crueldad y amenazas casi cósmicas. Obviamente no había visto la nueva temporada cuando escribí las canciones, pero veo la conexión y me siento halagada por la observación. Estados Unidos es un lugar de contradicciones casi imposibles de resolver, un país fundado con principios serios y optimistas pero construido a base de mano de obra esclava y desplazando o destruyendo poblaciones nativas. Creo que en el fondo de los estadounidenses existe una confusión que hace que los ideales declarados de la nación siempre estén en conflicto con cierta voluntad de poder y disposición para utilizar la violencia en gran escala. Sé que es confuso para mí.
R “B” T: ¿Algún mensaje para sus seguidores en México?, ¿tienen planes para venir a tocar a nuestro país?
E N: Admiramos mucho su país y no podemos esperar para tocar ahí, es un lugar especial, histórico y profundamente fascinante para mí. He pasado mucho tiempo en el suroeste de Estados Unidos y siento cierta familiaridad con la cultura mexicana, pero solo he pasado poco tiempo en México realmente. No puedo esperar para sumergirme en ella más plenamente.
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The Paranoid Style is about to release their new EP titled Underworld U.S.A. The first thing that catches the attention about the band formed by Elizabeth Nelson and Timothy Bracy is the intelligence, with and strong political opinions in its lyrics, however, the melodic part is not at all offhand, on the contrary, having musicians of the stature of Bruce Bennett (The A-Bones) and Willy Rigby (The dB´s) the hooks and their excellent execution are insured.
Without being a mediatic band, and betting more for a solid and significant discography in quality rather than quantity, The Paranoid Style seems to be gradually growing a base of loyal followers.
To a discography of three EPs (The Purposes Of Music In General, The Power Of Our Proven System and Rock And Roll Just Can’t Recall) and an LP (Rolling Disclosure), the band from Washington is about to add a new EP: Underworld U.S.A. which will see the light this 27 of October.
We had the opportunity to hear it and we can assure that it fits perfectly with the rest of his discography, which is a compliment. Little more than 17 minutes of Rock and Roll with melodies and lyrics that will make you shake the head, both literally and metaphorically.
The tracklist of the EP is:
- – Underworld U.S.A.
- – Dominoes In Drag
- – Hawk Vs. Prez
- – I Believe U Believe U Can Fly
- – Dedicated Glare
- – Revision Of Love
These last weeks The Paranoid Style have been busy promoting the new EP with live performances in West Virginia and Chicago, however Elizabeth Nelson (vocalist, co-writer, keyboardist and co-leader of the band) has granted us an interview during these travels. She talks about her influences, her writing, her views on religion, sports, the United States, Twin Peaks and Mexico. Here it is:
Rodrigo “Bola” Torres: There is few information about The Paranoid Style available, and I have the feeling it is deliberate on your side, what is the reason behind that?
Elizabeth Nelson: Well, it’s not deliberate per se. I’m perfectly happy to discuss band personnel or recording info or even what I write songs about. Having said that, I don’t really feel the need to reveal a bunch of personal information. It doesn’t seem relevant to me, plus lots of bands I liked when I was growing up, you didn’t necessarily know that much about them. The Velvet Underground always seemed really mysterious to me. And bands like Pavement or Belle & Sebastian who I always really liked, they weren’t so forthcoming. It just made them seem more interesting to me. So I guess it’s just not a priority of mine to provide a bunch of background.
R “B” T: In your work we can find Bob Dylan & Sex Pistols hints, a Four Jacks and a Jill & a Belle and Sebastian covers, what other bands have influenced you?
E N: Pavement are fantastic. I’ve been listening to them a lot lately. As far as other bands that have influenced me – They Might Be Giants, for sure. Also Sleater-Kinney, The Clash, Elvis Costello, Dr. Feelgood. I love a lot of that Two Tone ska stuff, like the Specials and the English Beat – that’s all terrific. We played a show with Amy Rigby recently and she was really inspiring. Her husband Wreckless Eric is great, too – we covered him on «Rolling Disclosure.» My favorite band to play with and listen to is Wussy – they are the best writers and the nicest people.
R “B” T: Most articles I’ve read focuses on your lyrics and the wittiness around them, but tend to omit the musical aspect of them, which I believe is as good as the lyrics, does that annoys you?
E N: No, I guess not. I can’t really insist on what parts of he band people are drawn to. I will say that I work equally hard on the music as the lyrics and both are equally important to me. I obviously think lyrics are very important but I’m also a pop songwriter, not just a lyricist, and I have enormous esteem for that tradition. I try to work in the tradition of Cole Porter or Carole King or Lou Reed or Leonard Cohen, where the lyrics stand up on the page but are in turn greatly enhanced by the musical arrangements. I’m not saying I’m as good as they are or anything like that, but that’s where I take my inspiration.
R “B” T: There are politic and social topics all around The Paranoid Style, starting on the name, what is your stand about other “controversial” topics such as religion or even sports?
E N: Well, I don’t have any trouble with religion per se. In the USA, there are many people in power who distort religion and religious teachings in order to justify being cruel to others, cruel to the needy and the underclass. They want to take from the poor to make themselves richer. These people are repugnant to me. But they don’t really have anything to do with true spirituality or religious thought. Bob Dylan says in ‘Foot Of Pride’ about men like this: ‘They don’t believe in mercy/ Judgment on them is something that you’ll never see’. And that’s what they think- that they can exploit and kill and not be judged. We’ll see. My politics are a lot like Pope Francis. I was raised catholic but I never found common ground in my views until Pope Francis. He is a man I admire. As for what I ‘believe’ in a spiritual sense, that’s not really important to discuss I don’t think. But some of these individuals in power who call themselves Christian should try reading about Jesus sometime. Maybe they would be surprised.
I love sports. Baseball and football are my favorites, but I like golf, boxing, basketball. I follow everything. My favorite team is the Washington Nationals. I watch all of their games or follow on-line.
R “B” T: Your new EP is named Underworld USA, where does that name comes from? What topics drive the album as a whole?
E N: The title came from a noir film of the same name, from 1961: https://en.wikipedia.org/wiki/Underworld_U.S.A.
But the record really doesn’t have anything to do with the plot of the movie or anything, although it does have some noir themes. The title has two different connotations – one is corporate criminals like banks and Wall Street and President Trump; in many ways they’re just mobsters. And then it’s also positive and is referring to the underground of artists and revolutionaries and freedom fighters, and the working people who are just struggling to get by. So some songs are about the former, some are about the latter.
R “B” T: When I read the title of the album I immediately thought of Twin Peaks and how it can be read as two ideas of the “American way of life”: one that is very appealing, captivating and even naïve, and another that is very dark and nightmarish. Is there something to it about the EP? If you are watching Twin Peaks, any thought about it?
E N: It’s a great observation. David Lynch has always been a remarkable chronicler of American life and its dualities and contradictions. The new Twin Peaks season is very much in that tradition – there is real, palpable almost overwhelming kindness and decency juxtaposed by forces of almost cosmic cruelty and menace. I obviously hadn’t seen the new season when I was writing the songs, but I get the connection and am flattered by it. America is a place of almost irresolvable contradictions – founded in earnest and optimistic principles but built on the backs of slaves and displaced or destroyed native populations. I think deep in the hearts of Americans there is this sense of confusion – that the stated ideals of the nation are always in conflict with a certain will to power and willingness to employ violence on a vast scale. I know it is confusing for me.
R “B” T: Any message for your fans in Mexico? Any plan to tour down here soon?
E N: And to your final question: We admire your country very much and can’t wait to play down there. It’s a special and historic place, and deeply fascinating to me. I’ve spent a lot of time in the American southwest and feel a certain familiarity with the Mexican culture, but only a little time in Mexico proper. I I can’t wait to immerse myself in it more fully.